Napište co hledáte a zmáčkněte Enter

Skupina SaM

Etický kodex a Criminal Compliance

Criminal Compliance Program
a
Etický kodex

skupina SaM

 SaM silnice a mosty a. s., SaM silnice a mosty Děčín a.s.
 
Touto Směrnicí jsou upravena základní pravidla pro předcházení protiprávnímu jednání  při činnosti společnosti a formulovány základní hodnoty podniku a Etický kodex.
Poznámka : pro Criminal Compliance Program je dále v textu užívána jen zkratka „CCP“.
 

I.

Společnost se od svého založení zabývá dopravním stavitelstvím a je pevně ukotvena v tomto oboru na trhu v České republice. Od svého založení společnost dbá na to, aby svou činnost prováděla kvalitně a kvalifikovaně, s respektem k požadavkům svých zákazníků a také ke společenským hodnotám, a rovněž aby vytvářela korektní pracovní podmínky svým zaměstnancům a dbala na bezpečnost a ochranu zdraví při práci. Společnost disponuje vysoce kvalifikovaným, stabilním týmem zaměstnanců, který se neustále zdokonaluje a drží krok s nejmodernějšími technologickými postupy v oboru činnosti společnosti.
 

II.

Budování hospodářského úspěchu a převzetí společenské odpovědnosti  jsou ve společnosti neoddělitelně propojeny.
Myslíme a jednáme s komplexní perspektivou, a chceme tak dosáhnout trvale udržitelných úspěchů nejen v zájmu našich zákazníků, zaměstnanců, partnerů a majitelů, ale i v zájmu  ochrany společenských hodnot a životního prostředí.
To se může podařit jen tehdy, pokud naše klíčové kompetence spojíme s ekonomickými a společenskými zájmy.
Naše firemní kultura je založena na etických hodnotách a pravidlech chování uplatňovaných při naší každodenní činnosti.
Cílem tohoto dokumentu  je usměrňovat a vést naše jednání tak, abychom se vždy chovali poctivě, čestně a v souladu se zákony.
 

III.

Nedílnou součástí této Směrnice je definování  pravidel jednání, která ve svém souhrnu tvoří Etický kodex, a ve kterých jsou stručně vyjádřeny základní hodnoty podniku a principy jejich uvádění do praxe a ochrany.
Všichni  vedoucí pracovníci a zaměstnanci naší společnosti jsou povinni dodržovat zásady chování uvedené v Etickém kodexu. Etický kodex je rovněž uplatňován ve vztazích k obchodním partnerům naší společnosti a i samotný výběr obchodních partnerů je prováděn na základě jejich vztahu k hodnotám vyjádřeným v Etickém kodexu.
Administrací povinností vyplývajících z této směrnice je pověřen Complience pověřený pracovník, kterého jmenuje svým rozhodnutím představenstvo společnosti.
 

IV. Etický kodex

Hodnoty podniku
Základem  pro formulaci  hodnot respektovaných naší společností  je úsilí o společensky odpovědné vedení podniku. Řídíme se přitom všeobecně uznávanými etickými hodnotami a zásadami, které kladou důraz zejména na integritu, poctivost a respekt před lidskou důstojností. S našimi zákazníky, obchodními partnery, zaměstnanci a majiteli jednáme tak, jak chceme, aby oni jednali s námi. Při veškeré naší činnosti dbáme na to, abychom se chovali férově a poctivě, v souladu s platnými zákony a pravidly hospodářské soutěže.
Dodržování platných právních předpisů a celková bezúhonnost
Všechny  osoby podílející se na činnosti naší společnosti  musí při výkonu své činnosti dbát na dodržování platných právních předpisů.
Jakékoli porušení předpisů nemůže být ospravedlňováno obecně tolerovaným chováním v místě či v dané věci či plněním příkazu nadřízeného. Při plnění příkazu nadřízeného, který jedná protizákonně či k takovému jednání navádí, není zaměstnanec zbaven odpovědnosti za takové protiprávní jednání s odkazem na plnění příkazu nadřízeného. Zaměstnanec není povinen plnit příkaz svého nadřízeného, je-li tento v rozporu s právními předpisy. Konkrétní postup v těchto případech stanoví směrnice Ochrana oznamovatelů a vnitřní oznamovací systém.
Korupce je nepřijatelná
Jakýkoli druh korupce a nekalých obchodních praktik striktně odmítáme a jakákoli korupční jednání jsou zakázána.
Obchodním partnerům nesmějí být slibována, nabízena nebo poskytována žádná plnění  neodůvodněně je zvýhodňující  vůči jiným subjektům.  Obdobně je zakázáno přijímat, požadovat nebo si nechat slibovat nepřípustné výhody od obchodních partnerů.
Tento zákaz se týká především  jakéhokoli jednání, které by vedlo k přislíbení či poskytnutí neoprávněných výhod v obchodních vztazích  nebo při získávání či nabízení zakázek, nebo ve vztazích vůči správním orgánům nebo jakýmkoli osobám ovlivňujícím činnost jiných subjektů, zejména správních orgánů, politických stran a hnutí, a rovněž  slíbení úplatku, jeho nabídky nebo poskytnutí s cílem ovlivnit něčí jednání nebo rozhodnutí, a stejně tak žádosti o úplatek s úmyslem ovlivnit tak své rozhodování.
Ochrana proti diskriminaci a respekt k základním právům
V naší společnosti nestrpíme žádnou diskriminaci osob, jedno jakého druhu. Tím je rozuměna jakákoli forma neoprávněného znevýhodňování, nerovného zacházení nebo obtěžování jednotlivých osob nebo skupin například na základě jejich věku, etnického původu, postižení, světového názoru, víry nebo sexuální orientace. Naše společnost  respektuje uznávaná lidská práva, netoleruje dětskou práci a jakoukoli formu nucené práce, a totéž požaduje totéž i od svých obchodních partnerů.
Důvěrné je důvěrné
Akceptujeme a chráníme soukromí našich kolegyň a kolegů.
Se všemi informacemi o aktivitách našeho podniku a našich obchodních partnerů zacházíme jako s důvěrnými. Informace musejí být třetím osobám předávány vždy s maximální opatrností a pouze se svolením našich obchodních partnerů a zadavatelů. Našim obchodním partnerům dáváme jasně najevo, že od nich očekáváme stejné chování.
Dodržujeme principy GDPR.
Ochrana hospodářské soutěže
Podnik se zasazuje o to, aby své obchody vedl v souladu se zásadami férové soutěže. Proto klade velký důraz na přísné dodržování kartelových zákonů a předpisů, které usilují o to, aby byla soutěž chráněna před jednáním odporujícím pravidlům hospodářské soutěže.
Poctivost
Je povinností každého zaměstnance, aby se vůči společnosti choval poctivě a loajálně.
Obchodní rozhodnutí musí být činěna pouze v nejlepším zájmu společnosti, nikdy ne na základě možných osobních výhod. Každý zaměstnanec musí zabránit jakémukoli konfliktu zájmů a také jakémukoli náznaku konfliktu zájmů.
Vztah k životnímu prostředí
Jednou z priorit společnosti je ochrana životního prostředí
Při veškeré činnosti společnosti jsou preferována řešení a postupy šetrné k životnímu prostředí a jeho trvalé udržitelnosti. Mimo jiné na našich pracovištích a staveništích realizujeme promyšlená a koncepční opatření k recyklaci a likvidaci odpadů.
Význam týmu
Pracujeme v kolektivu a každý člen týmu má právo na úctu a respekt ostatních členů týmu. Chováme se v pracovních vztazích korektně a pečujeme o pozitivní pracovní atmosféru. V naší práci nikdo neobstojí sám a každý z nás musí spoléhat na ostatní. Proto si ostatních kolegů a kolegyň vážíme.
Ochrana zdraví / bezpečnost práce
Ochrana našich zaměstnanců před újmou na zdraví je jednou ze základních podmínek, aby naše společnost mohla vykonávat svou činnost. Na základě aktivního prosazování ochrany zdraví a bezpečnosti práce chráníme naše zaměstnance před fyzickou i psychickou újmou na zdraví. Za bezpečnost práce však nese odpovědnost i každý jednotlivý zaměstnanec. Ohrožení zdraví je třeba zabránit prozíravým, uvážlivým a odpovědným chováním. Nedostatky týkající se bezpečnosti práce musejí být neprodleně nahlášeny příslušnému vedoucímu pracovníkovi.
Ochrana oznamovatelů
Nestrpíme žádné represivní jednání vůči zaměstnancům, kteří ohlásí porušení zásad, které naše společnost respektuje. S osobními údaji oznamovatele bude zacházeno diskrétně a budou použity výhradně v souvislosti s příslušnými procesy. Ochranu oznamovatelů upravuje zvláštní vnitřní předpis společnosti.
Jednotné vystupování
Všichni zaměstnanci ovlivňují vnímání naší společnosti veřejností. Používáme jednotné, společné firemní logo. Používáme standardizované předlohy dokumentů, které doprovázejí naše podnikové procesy, v telefonu se v pracovní komunikaci obvykle představujeme jménem naší společnosti.
Zacházení s majetkem společnosti
S firemním majetkem zacházíme tak odpovědně, jako by byl náš vlastní. Pro každého zaměstnance našeho podniku je samozřejmé, že majetkové hodnoty podniku chráníme, zacházíme s nimi pečlivě a šetrně, nepoužíváme je neodborně nebo nedovoleně pro vlastní účely a nepřivlastňujeme si je.
Nepřijatelnost protiprávního jednání
Není tolerováno  jakékoli protiprávní jednání, zejména pak jednání, které porušuje normy trestního práva a naplňuje znaky trestného činu.  Je třeba si uvědomit, že jednání fyzické osoby, zejména pak zaměstnance společnosti, v rámci její pracovní činnosti, které má znaky trestného činu, může mít za následek i trestní odpovědnost společnosti, která je zaměstnavatelem takové protiprávně jednající osoby.
Každý zaměstnanec je proto povinen počínat si při plnění svých pracovních činností tak, aby nejednal v rozporu se zákonem. V případě pochybností je třeba, aby se zaměstnanec obrátil na svého nadřízeného, a to písemnou formou, např.pracovním e-mailem, vylíčil mu situaci, kdy má pochybnost o tom, zda jeho jednání v rámci pracovní činnosti není v rozporu se zákonem, a vyžádal si jeho rozhodnutí a pokyn.
Ochrana a bezpečnost dat a informací
Není dovoleno sdělovat či jakkoli zpřístupňovat důvěrné informace o podniku nepovolaným osobám, zejména osobám mimo podnik, včetně např. bývalých kolegů.
Zvláště jsou chráněny osobní údaje zaměstnanců společnosti, s nimiž je dovoleno nakládat pouze v souladu se směrnicí v oblasti GDPR.
Informace a data shromážděná při činnosti podniku mohou být ukládána a užívána pouze v interní firemní síti a na firemních úložištích dat.
 
Není dovoleno
  • Používání softwaru, který nebyl pořízen podnikem, na firemních počítačích.
  • Předávání osobních údajů našich zaměstnanců bez povolení.
  • Ukládání podnikových dat na soukromé nosiče.
  • Ukládání soukromých videozáznamů, fotografií a hudebních souborů na firemních počítačích.
  • Provozování soukromých počítačů ve firemní síti.
Slušné chování
Chování všech našich zaměstnanců navzájem, jakož i jejich chování vůči osobám stojícím mimo společnost, musí být vždy zdvořilé. Chování musí být založeno na respektu a toleranci k názorům jiných, musí být upřímné, korektní. Nikdo nesmí být pomlouván, zvýhodňován či znevýhodňován .
Zaměstnanci společnosti jsou povinni dbát dobré pověsti společnosti a zachovávat loajalitu vůči společnosti. Jsou rovněž povinni podílet se  na vytváření příjemného pracovního prostředí s důrazem na vlastní odpovědnost za pracovní výkony.   Není tolerováno  vyvolávání negativní nálady,  jakékoli  zastrašování či urážení kolegů a podřízených, nebo zneužívat loajality svých podřízených či kolegů.
Praní špinavých peněz
Za všech okolností musí být dodržovány všechny povinnosti týkající se vedení účetnictví, vedení záznamů a finančních zpráv, které platí pro platby v hotovosti a jiné platby v souvislosti s obchodními transakcemi. Podezřelé chování obchodních partnerů musí být bez odkladu ohlášeno  Compliance pověřenému  pracovníkovi.
Svoboda projevu, interní/externí komunikace
Svoboda projevu a svobodné vyjádření názoru jsou společností  respektovány. Společnost akceptuje a chrání každé svobodné vyjádření názoru ze strany zaměstnanců či externích partnerů. Očekáváme, že taková vyjádření názoru budou činěna korektně a vždy zdvořilou formou.  Podněty vzešlé z vyjádření názoru řešíme především s příslušnou osobou, ne zprostředkovaně. Neprobíráme firemní interní záležitosti na sociálních sítích.  Pro  komunikaci s našimi partnery používáme standardní komunikační nástroje a vyhýbáme se obtěžování našich zaměstnanců i partnerů tím, že by ke komunikaci byly užívány soukromé komunikační kanály. Se zákazníky a kolegy jednáme uctivě a nezapomínáme ani ve výjimečných situacích na naše dobré vychování.  Nadávky, urážlivý tón, osobni útoky, hlučné a hrubé výměny názorů, jsou zásadně nepřijatelné.
Hlášení porušení pravidel
Zaměstnanci, kteří vědí, nebo se na základě dobrých důvodů domnívají, že byly porušeny zákony nebo předpisy, tato směrnice nebo jiné interní předpisy, ohlásí případ CCP pověřenému pracovníkovi.
Požadavky na zaměstnance společnosti a partnery společnosti
Každý zaměstnanec, jakož i každý smluvní partner společnosti, na kterého je tato povinnost smlouvou přenesena,  odpovídá  za to, že:
 
  1. dodržuje zákony, podzákonné předpisy, stejně jako vnitřní předpisy společnosti,
  2. zná vnitřní předpisy společnosti, zná platné předpisy v oboru své působnosti a dbá na to, aby je dodržoval dle svého nejlepšího vědomí a svědomí,
  3. jedná při plnění svých pracovních úkolů čestně a stejně tak se chová i ve vztazích a při jednání s investory, dodavateli, úřady, orgány či institucemi nebo vůči svým nadřízeným či kolegům, nebo vůči veřejnosti,
  4. v souladu se směrnicí OCHRANA OZNAMOVATELŮ A VNITŘNÍ OZNAMOVACÍ SYSTÉM hlásí události či jednání, které může být porušením směrnice OCHRANA OZNAMOVATELŮ A VNITŘNÍ OZNAMOVACÍ SYSTÉM nebo Etického kodexu, tak, aby bylo možno tyto  případné negativní jevy řešit a přijmout preventivní opatření proti jejich výskytu,
  5. přispívá k pozitivnímu pracovnímu prostředí a dobré atmosféře na pracovišti,
  6. jedná čestně a dbá etických zásad společnosti při řešení hraničních nebo konfliktních situací.
 

V.


Dodržování v této Směrnici vyjádřených etických hodnot a zásad společnosti se od zaměstnanců společnosti, jakož i od jejích partnerů, případně i dalších zúčastněných osob, očekává.
 

VI.


Do funkce CCP pověřeného pracovníka jmenuje představenstvo s účinností ode dne 15.11.2023 paní Gabrielu Bertlovou, a to pro SaM silnice a mosty a.s. a SaM silnice a mosty Děčín a.s,

adresy:
SaM silnice a mosty a.s. Máchova 1129/6, 470 01 Česká Lípa
e-mail: compliance@sam-cl.cz
telefonní linka pro přijímání oznámení: +420 724 103 186.

SaM silnice a mosty Děčín a.s, Oblouková 416/39, 405 02 Děčín 1
e-mail: compliance@sam-dc.cz
telefonní linka pro přijímání oznámení: +420 724 103 186.